År 1964 klev Lars Wallentin innanför dörrarna hos Nestlé och under de följande 40 åren var han huvudansvarig för utvecklingen av kreativa designlösningar för koncernens alla viktiga varumärken.
Under åren byggde han en oerhörd erfarenhet till sitt kunnande, något som sammanfattats i två tidigare böcker, ”The first book of packaging communication”och ”Creativity takes courage”. Nu har dessa fått sällskap av en tredje bok, som fått titeln ”Who Sells What To Whom”, vilket är ett citat från hans första chef, Jean Volckaert, när han förklarade marknadsföring.
Lars Wallentins tredje bok är på närmare 120 sidor och omfattar 28 lektioner, det vill säga kapitel, där goda råd och tankar kring förpackningsdesign presenteras i mångfald. Boken är precis som de tidigare två mycket lättläst och rikt illustrerad, med andra ord en guldgruva för den som är intresserad av att nå en säljande förpackningslösning.
Det finns mycket att tänka på och Lars avslutar boken med ”Good luck, folks…it´s not easy, but great fun!” och det är bara att hålla med. En läsning av samtliga tre böcker visar på komplexiteten, och därmed också på behovet av förklarande och lättläst information.
Trilogin är nu fullbordad, men det är inte säkert att det stoppar här. Lars skriver själv i sin inledningstext, att han blivit uppmanad att skriva fem böcker, och det är inte omöjligt att det blir så. Problemet är hela tiden enligt Lars att hitta sponsorer, vilket kan tyckas vara lite märkligt med tanke på kvaliteten på böckerna och hur länge de kommer att leva vidare.
”Who Sells What To Whom” är sponsrad av Bobst och Iggesund Paperboard. Den kan, liksom bok två, köpas via www.packagingsense.com. Bok nummer ett är slutsåld.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com